Aanmelding & verwijzing
U kunt zich telefonisch of via de email bij ons aanmelden. Een verwijzing is in de meeste gevallen niet nodig. Twijfelt u of logopedie of stottertherapie voor u de juiste hulpverlening is dan kunt u dit het beste met uw huisarts of specialist bespreken. Deze kan samen met u bepalen of logopedie / stottertherapie de juiste keuze voor u kan zijn.
Wanneer u zich wil aanmelden zonder verwijzing dan is dat in bijna alle gevallen mogelijk omdat vrijwel alle verzekeraars Directe Toegang Logopedie (DTL) hebben opgenomen in hun regeling Logopedie.
Logopedie en stottertherapie worden vergoed vanuit het basispakket van uw verzekering. Zie tarieven 2025 door zorgverzekering.
Na aanmelding
Bij de eerste afspraak is het belangrijk dat u een ID-bewijs meeneemt. Als je (para)medische zorg ontvangt, moet je een geldig identiteitsbewijs kunnen laten zien. Wij, als zorgverlener moeten controleren of jij degene bent, die bij het Burgerservicenummer (BSN) hoort.
Een eerste afspraak, een zogenaamde intake, is gericht op het krijgen van meer inzicht in uw klacht en de voorgeschiedenis. Ook wordt tijdens deze intake, indien nodig, met u besproken of contact met de (huis)arts voor verder onderzoek en/of advies nodig is. U krijgt informatie over mogelijke oorzaken, (vervolg)onderzoeken en/of verdere behandeling.
Ook wordt vastgelegd met wie er gegevensuitwisseling mag zijn. U kunt hierbij denken aan het al dan niet meegeven van een vragenlijst voor een leerkracht, het opvragen van informatie over een eerdere behandeling elders, e.d. Zo kunnen we ook bijvoorbeeld samenwerken met de leerkracht zodat we kunnen afstemmen op welke wijze we het kind het beste kunnen helpen met zijn communicatie. Dit gebeurt alleen wanneer u daarvoor toestemming hebt gegeven. De huisarts krijgt in alle gevallen een begin- en eindverslag.
Na de intake kunt u een keuze maken voor voortzetting. Het behandelplan, onderzoeks- en testresultaten worden met u besproken en samen met u wordt gekozen voor het behandeltraject.
Gedurende dit traject blijven we met u in gesprek over de invulling. We gaan ervan uit dat iedere hulpvraag maatwerk verdient!
Afmelding
Mocht u onverhoopt een afspraak moeten afzeggen doe dit dan zo spoedig mogelijk. Dat kan telefonisch of per email. Uit praktische overwegingen moeten we de volgende regel hanteren: de afspraak dient 24 uur van te voren te worden afgemeld of op vrijdag voor 16 uur voor de daarop volgende maandag. Bij een te late afmelding kunnen wij de gemaakte afspraak bij u in rekening brengen.